ce391c5d-7bf6-4572-902f-418e59a0cbc2

آب گرم کریز در برزخ بی توجهی

برخورداری از آب گرم  معدنی که خواص درمانی دارد، یکی از مزیت های خدادادی  وطبیعی برای جذب گردشگر  است.

مزیتی که اگر از آن درست استفاده شود، علاوه بر معرفی مکان های گردشگری کمتر شناخته شده درخراسان رضوی، می تواند منافع اقتصادی قابل توجهی نیز برای اهالی منطقه داشته باشد. یکی از   آب گرم های  معدنی که دراستان وجود دارد وکمتر به آن پرداخته شده است، آب گرم  معدنی  روستای کریز از توابع بخش کوهسرخ  است.  دراین گزارش به وضعیت اسفناک فعلی این آب گرم  و توضیحات مسئولان می پردازیم.

مسیرزیبای روستای کریز

به گزارش خراسان رضوی، فاصله ۱۵ کیلومتری جاده پرپیچ وخم آسفالته ریوش به کاریز رادر دل تپه ها پیمودیم. باغ های زیبای میوه وبادام منطقه که در فرازو فرود خشکسالی های اخیر هنوز طراوت خاصی داشت، نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کرد. هرچند درختان زیادی نیز به دلیل خشکسالی رخت سبز از آن ها گرفته شده بود وبه خشکی گراییده بودند. پس از طی این مسیر زیبای ۱۵  کیلومتری، دوستان خبر از رسیدن به مقصد یعنی همان آب گرم روستای کریزرا دادند. هرچه به اطراف خیره شدم، خبری از آن چه انتظارش را می کشیدم ودر ذهنم  ترسیم کرده بودم نبود. چهاردیواری گلی حاشیه جاده توجهمان را به خود جلب کرد، فضایی که آب گرم روستا در داخل آن محصور بود. دیدن این فضا خود حکایت گر داستان تلخی بود ودرواقع رنگ رخساره خبر می داد از سر درون. دیدن این آب گرم که باید تسکین دهنده آلام باشد، متاسفانه خود نیشتری بر زخم ها بود چرا که در قیاس با نمونه های مشابه بسیاری در کشورکه به لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه ای سخت وصعب العبور قرار دارند واز ظرفیت آن ها به بهترین شکل ممکن در جذب مسافر وگردشگر استفاده شده است، آب گرم کریزبا وجود قرار گرفتن در مسیری راحت ودر حاشیه جاده وضعیت بسیار بغرنجی دارد.

افرادوقتی وضعیت آب گرم معدنی را می بینند از آب تنی منصرف می شوند

به فضای داخلی وحوض آب معدنی که وارد شدیم دو جوان اهل روستای کریز در حال آب تنی بودند. محمدیکی از جوانان کریز می گوید : افراد زیادی برای استفاده از این آب گرم به روستا می آیند ولی وقتی حال وروز ووضعیت نامناسب بهداشتی این فضا را مشاهده می کنند حتی از یک آب تنی ساده نیز منصرف می شوند. وی می افزاید : قیاس این آب گرم با نمونه های مشابه در کشور که به محلی برای جذب گردشگر تبدیل شده ووضعیت آن مناطق را متحول کرده، بسیار متفاوت است. علی کریزی دیگر جوان این روستا نیز می گوید: چند سالی است خشکسالی امان مردم را بریده است وبسیاری از درختان بادام ومیوه مردم که منبع اصلی درآمد آن ها محسوب می شود از بین رفته است. وی تصریح کرد: همین عوامل باعث شده است که مهاجرت جوانان روستا به سمت شهرها افزایش یابد چنان چه از موقعیت آب معدنی این روستا درست استفاده شود و زمینه جذب گردشگر مهیا شود، شاهد تحولی بزرگ در اقتصاد این منطقه خواهیم بود.

نگرانی  کشاورزان درباره حقابه از آب گرم معدنی

رئیس شورای اسلامی روستای کریز نیز به خبرنگارما درخصوص چرایی حال وروز آب معدنی این روستا می گوید: آب گرم معدنی روستای کریز با خاصیت درمانی به ویژه برای امراض پوستی در موقعیتی بسیار عالی وبا راه دسترسی مناسب در حاشیه جاده آسفالته قرار گرفته است. محمد توفیقی کریزکی افزود: بنای فعلی این آب گرم را در سال های دور خیران روستا احداث کردند که متاسفانه با توجه به این که عده ای از کشاورزان این روستا دارای حقابه از آب معدنی هستند، فعالیت های عمرانی بیشتر در این منطقه متوقف شد. وی تصریح کرد: تا به حال جلسات متعددی در خصوص حل مشکلات این آب گرم تشکیل وحتی مقرر شد مبلغی از حساب دهیاری های بخش به این حوزه اختصاص پیدا کند تا فضایی متناسب احداث شود که متاسفانه این اقدام نیز به دلیل حمایت نکردن کشاورزان عملی نشده است. رئیس شورای اسلامی کریز افزود: این در حالی است که به مالکان وکشاورزان که دارای حقابه در این آب گرم هستند، قول داده ایم که به حقابه آن ها خللی وارد نمی شود. توفیقی افزود: با توجه به مشکلات معیشتی مردم دراین راه باید از تمام ظرفیت های موجود ورایزنی های مسئولان عالی رتبه شهرستان استفاده شود تا زمینه فعالیت های عمرانی در این فضا آغاز شود. وی فضایی مناسب ودرخورشان مسافران وگردشگران و چند دوش آب گرم را از نیازهای اولیه این فضا برشمرد.

موانع موجود برای احیای آب گرم معدنی

رئیس میراث فرهنگی وگردشگری کاشمر نیز درهمین زمینه به خبرنگار ما می گوید:روستای کریز با برخورداری از موقعیت مناسب گردشگری وداشتن آبشاری زیبا همه ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند. رضا یوسفی افزود: وجود آب گرم معدنی در کنار این ظرفیت های طبیعی باعث شده است روستای کریز به روستایی با قابلیت های زیاد در بحث گردشگری تبدیل شود که از همین رو این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری پیشنهاد شده است. وی با اشاره به مشکلات موجود بر سرراه آب معدنی کریز می گوید : با توجه به این که مردم نجیب وشریف روستای کریز تا به حال در بعد اقتصادی از این ظرفیت ها منفعتی عایدشان نشده است واز طرفی احیای این آب گرم را تهدیدی برای کشاورزی خود می دانند، تا به حال مجاب به همکاری در این زمینه نشده اند. وی می افزاید: در این زمینه باید تغییر نگاه مردمی وجایگزین کردن دیدگاه گردشگری در بین کشاورزان به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود که در این راه استفاده از ظرفیت اجتماعی و معتمدان برای متقاعد کردن مالکانی که در آب معدنی حقابه دارند، ضروری به نظر می رسد. یوسفی تصریح می کند: برای سروسامان دادن به این آب معدنی شرکت های سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند اما ما معتقدیم که باید از دل خود مردم این روستا یک شرکت تعاونی تشکیل شود تا بهره بردارومنتفع آن خود مردم وکشاورزان باشند. وی می افزاید: در صورت تحقق این امر اعتبارات خوبی از سوی دولت اختصاص پیدا می کند که امیدواریم این مهم در روستای کریز عملی شود. وی با اشاره به مشکلات زیر ساختی گردشگری در این منطقه می گوید : حل مشکلات زیر ساختی گردشگری در این منطقه همچون ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و مهیا کردن فضای سرمایه گذاری می تواند باعث تحولی بزرگ دراقتصاد ومعیشت مردم این منطقه شود. گفتنی است وجود ظرفیت های بسیار بالا در حوزه گردشگری در دو بخش کوهسرخ از توابع شهرستان کاشمر وبخش بایگ از توابع شهرستان تربت حیدریه که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته اند فرصت مناسبی است و چنان چه مسئولان این شهرستان ها ومردم به درستی از این ظرفیت ها استفاده کنند این مناطق می تواند گردشگران زیادی را جذب کند.

منبع 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *